„Szeretnénk ismét közkedveltté tenni a múzeumba járást” – Kistokajba érkezik a Mozaik Múzeumtúra

images/mmt_isk5_kk.jpg

Február 26-án immár 5. állomásához érkezik a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programja a 2017/2018-as tanévben, melynek célja Magyarország múzeumainak népszerűsítése játékos, élményszerű, digitális eszközök bevonásával történő interaktív foglalkozások keretében. A kezdeményezés egyik különlegessége, hogy a múzeumok járnak iskolába, így a diákok saját közegébe (tornacsarnokba, tantermekbe, aulákba) viszik el a múzeumokat és múzeumpedagógusaikat, akik fél napon keresztül játékos feladatokkal készülnek a felső tagozatos diákok számára. Az országos múzeumnépszerűsítő programsorozat következő házigazdája a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kistokaji Általános Iskola lesz.

A résztvevő múzeumok egy ilyen projektnap során az iskola tantermeit veszik birtokba, hogy 20 perces interaktív, játékos foglalkozások keretében megmutassák, mennyi érdekességet rejtenek a kiállítások, tárlatok, emlékhelyek. A tanulók pedig már előzetesen készülnek, foglalkoznak a fókusztémával – ami ebben a tanévben a Reformáció 500. évfordulója – és osztályszinten feldolgozzák ezt, majd az esemény napján színpadi produkcióként be is mutatják diáktársaik előtt. A Reformáció 500 emlékév kapcsán Balatoni József, Jocó bácsi játékos történelmi vetélkedővel készül, amely során anagrammákat, szóképeket, rejtvényeket oldanak meg a diákok. 

Reptár – Szolnoki repülőmúzeum a magyar katonai repüléstörténet különböző fejezeteit fogja feleleveníteni, VR (virtuális valóság) szemüvegeken keresztül hozza el a vadászrepülőgépek világát, légiharcot indítanak az osztályteremben egy MiG-29-essel, illetve egy Puma századjelvényt is kiraknak.A kecskeméti Leskowsky Hangszergyűjtemény a világ legizgalmasabb, legkülönlegesebb zenei instrumentumaival érkezik adidzseridutól kezdve a svájci havasi kürtön át a tradicionális afrikai dobig, amelyeket kivétel nélkül a diákok is kipróbálhatnak.

Katonai Emlékpark Pákozd az 1848/49-es szabadságharc témakörét állítja középpontba, császári és honvédségi ruhába öltözteti a diákokat, majd miután megkapták kiképzésüket a szabadságharc harcalaki mozzanataiból, szivacsszuronnyal ellátott fafegyverrel a kezükben „indulhatnak a csatába”, mindemellett pedig sok érdekességet megtudhatnak a huszárok életéről. A Diósgyőri vár igazi fegyvermustrával érkezik, amely során a vár lovagja a középkori fegyverkezés és harcászat rejtelmeibe avatja be a diákokat. A korhű fegyvereket, öltözékeket és viseleteket a tanulók testközelből ismerhetik meg, kézbe is vehetik, így még inkább átélhetik a lovagkor hangulatát.

Magyar Nemzeti Múzeum az Ige-Idők című időszaki kiállítás alapján készül a gyerekek számára megoldandó feladatokkal, mint például a reformáció korabeli tárgyak és ruharekonstrukciók felismerése, bibliai idézetek és képek párosítása, valamint katolikus, evangélikus, illetve református térbelsők berendezése és megkülönböztetése. Minden állomáson pontozzák a diákok teljesítményét és a legjobb csapatot egy ajándék múzeumi osztálykirándulással jutalmaznak, melynek helyszínét a nyertes osztály választhatja ki.

„2017. márciusában indítottuk útjára a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programját, a Kistokaji Általános Iskola már a 13. helyszínünk lesz 1 éven belül. Azt tapasztaljuk, hogy a maga nemében hiánypótló kezdeményezésről van szó, amelyet a múzeumok és az oktatási intézmények is nagy örömmel, nyitottsággal fogadnak. Igyekszünk minden alkalomra olyan programcsomagot összeállítani, amely hamar felkelti a diákok érdeklődését, ha pedig ez megtörtént, ha involváltak, akkor észrevétlenül, játékosan rengeteget tanulnak és fejlődnek, ráadásul a XXI. századi kompetenciák mentén. Minden interaktív múzeumpedagógiai foglalkozás során a kommunikáció, az együttműködési készség, a kreativitás is nagymértékben fejlődik, amelyeket a hagyományos, frontális oktatás keretein belül nem lehet ilyen hatékonyan erősíteni. Szeretnénk ismét közkedveltté tenni a múzeumba járást a fiatalok körében és őszintén hisszük, hogy ezen a területen is az élményalapú oktatás a legjobb módszer.” – fogalmaz Vargacz Alexandra, az iskolai edukációs programot megvalósító Felelős Szülők Iskolája ügyvezetője.