Teleki-kastély, Petőfi Sándor múzeum
A koltói Petőfi múzeumnak az 1740–1760 között barokk stílusban épült Teleki-kastély ad otthont.Építtetője Erdély főgenerálisának Teleki Mihálynak unokája eredetileg vadászháznak tervezte,ezért a család ritkán használta.1845-től Teleki Sándor vette át a birtok irányítását. A „vad gróf” jóvoltából Petőfi Sándor és felesége Szendrey Júlia Koltón töltötték mézesheteiket, mely idő alatt a költő 24 verset írt.1849-től a kiegyezésig az osztrák katonaság használta az épületet;Teleki Sándor 1868-ban tért vissza a birtokra családjával,a lerombolt kastélyát rendbe hozta. A Teleki család 1936-ban hagyta el a kastélyt,amely azóta számos tevékenységnek volt színhelye. A második világháború végén székely menekültek szállása,majd a mezőgazdasági szövetkezet irodái működtek benne,tantermeket alakítottak ki benne.A koltói gyűjtemény történelmi és irodalmi vonatkozású.A múzeum első, Petőfi emlékét őrző kiállítótere 1960-ban nyílt meg, Palkó Gábor iskolaigazgató kezdeményezésében,de Varga Rozália tanárnő is a gyűjtemény egyik házigazdájának tekinthető. Sebők Mihályt, a Teleki család utolsó kocsisát a hetvenes évek elején bízták meg az emlékszoba felügyeletével,aki ezt a feladatot haláláig hűségesen teljesítette.
2002-ben a Petőfi Irodalmi Múzeum és a Hadtörténeti Múzeum közreműködésével további emlékszobák nyíltak: “Teleki Sándor élete”,“Petőfi Koltón”,“Jókai Erdélyben” tematikákat bemutató kiállítások. 2006-ban a nagybányai Teleki Blanka Nyugdíjas Klub névadójuk tiszteletére emlékszobát nyitottak a Teleki-kastélyban.A Teleki-kastélyt uniós pályázati pénzből 2017-2020-ban felújították,tervben van a látogatóközpont korszerű kiállítási anyaggal és interaktív eszközökkel való bővítése.A múzeumi szobák látogatásán kívül megtekinthető a kastély- és szoborpark. Az intézménynek nincs állandó nyitva tartása, ezért a tervezett látogatás előtt bejelentkezés szükséges.Tárlatvezetést magyar és román nyelven biztosítanak.
437283 Koltó / Coltău, , P-ta Eroilor, Nr. 43
Nyitva tartás:K-P 12.00-16.00, Sz-V 14.00-18.00, H zárva (készültségi állapot ideje alatt)
40733671846
www.telekikastelykolto.ro
orgonama@yahoo.com, muzeucoltau@gmail.com
TÁJAK-KOROK-MÚZEUMOK EGYESÜLET
Pecsétszám
Kiskönyvtár
TEMATIKA

Vár, kastély

Határon túli
Az alfától az omegáig
Petőcz András kiállítása
Petőcz András művészetének origója az írás, amely a kreativitást, a gondolatok közvetítésének írott formáját tekinti központi kérdésnek. Az alkotási folyamat eltér a képzőművészet klasszikus formájától, ahogy a gondolatok visszafejtése, a műelemzés is. A Műcsarnok mostani kiállítása azt a különleges utat mutatja be, amely egyetlen életművön belül a kortárs irodalom és a képzőművészet tökéletes ötvözetét hozta létre.
Műcsarnok
Budapest
Arcok-imák-szívek
A nagy háború emlékei Szarvason
Arcok-imák-szívek a nagy háború emlékei Szarvason címmel új időszaki kiállítás nyílik a Tessedik Sámuel Múzeumban. Témája az 1914 és 1918 között zajló I. világháború, mely rámutat a frontra kerülők és a hátországban maradtak mindennapi életében bekövetkezett változásokra Szarvas község vonatkozásában szarvasi arcokon, egyéni történeteken, tárgyi emlékeken keresztül.
Tessedik Sámuel Múzeum
Szarvas
Bánatos Medve Napok
A foglalkozás keretében Mészöly Miklós A bánatos medve c. meséjével és egy kortárs mesével ismerkedhetnek meg a gyerekek, utána pedig kézműves foglalkozáson vehetnek részt 2022. február 2 és 11 között előre egyeztetett időpontban.
Babits Mihály Emlékház
Szekszárd
Centenáriumi megemlékezés
100 éve született Dr. Varga Ferencné Kulik Ilona, a Népművészet Mestere hímző, a Kecskeméti Díszítőművész Szakkör alapító tagja és évtizedekig vezetője.
Népi Iparművészeti Gyűjtemény
Kecskemét
Műcsarnok Filmkör
Roberto Rossellini: Németország, nulladik év (Germania anno zero, 1948)
Roberto Rossellini 1947-ben, a romvárossá vált Berlinben forgatott, 1948-ban bemutatott, mára a filmtörténet klasszikus alkotásaként ismert filmjének címében − Germania anno zero, magyarul: Németország, nulladik év − a „nulladik év” a történeti idő, a német társadalom egész addigi élete „lenullázódásának” metaforája, apokaliptikus képzeteket ébreszt a nézőben, teljes összhangban a hívő katolikus rendező alkotói szándékával.
Műcsarnok
Budapest